Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Friday, December 12, 2008

Berapakah Had Anjakan Ubahsuai Yang Dibenarkan?

Tambahan & ubahsuai rumah tertakluk kepada jenis rumah dan keluasan ruang tanah yang ada mengikut garispanduan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan atau majlis daerah kawasan masing-masing.

Berikut saya senaraikan jenis rumah yang dibenarkan membuat tambahan & pindaan (extension);

1. Rumah teres 1 @ 2 @ 3 tingkat lot tengah & tepi yang mempunyai tanah lebihan di bahagian depan, tepi & belakang.
2. Rumah berkembar 1 & 2 tingkat yang mempunyai tanah lebihan di bahagian depan, tepi & belakang
3. Rumah banglo 1 & 2 tingkat yang mempunyai tanah lebihan di bahagian depan, tepi & belakang
4. Rumah berkembar 1 & 2 tingkat jenis 'cluster' (bersambung di bahagian tepi & belakang) yang mempunyai tanah lebihan di bahagian depan & tepi.

Perlu juga dimaklumkan ada jenis rumah yang tidak dibenarkan membuat tambahan ruang (kecuali ubahsuai dalaman). Jenis kediaman yang tidak dibenarkan membuat tambahan ini ialah;
1. Rumah apartment, pangsapuri dan kondominium
2. Rumah 2 tingkat jenis townhouse (tkt bwh & atas lain2 pemilik)

Untuk mendapat gambaran yang lebih jelas, saya telah menyediakan lakaran grafik pelan jenis-jenis rumah dan had ubahsuai yang dibenarkan sebagai panduan anda. Lakaran ini adalah khusus untuk rumah kediaman di Shah Alam. Anda boleh melihatnya di link ====>GAMBARAJAH HAD UBAHSUAI RUMAH

Mutiara Pengubat Jiwa