Sunday, December 14, 2008

Bolehkah ubahsuai rumah sebelum dapat kelulusan?

Tidak boleh! Walaupun anda nak buat kenduri kahwin bulan depan! Kenapa?
Kerana akan berlaku masalah yang pasti akan menyusahkan anda seperti;
a. Dari segi undang2, anda akan disaman & didenda berkali ganda oleh MBSA; 10 atau 20 kali ganda bergantung kepada keluasan tambahan rumah
b. Dari sudut hubungan anda dengan jiran, sudah tentu anda akan menjadi buah mulut & tidak disenangi oleh jiran kerana melanggar undang2 ubahsuai & mungkin berlaku perselisihan dengan jiran. Sanggupkah anda hidup dibenci oleh masyarakat?

Jalan yang terbaik ialah, sekurang-kurangnya 2 bulan sebelum anda mengubahsuai rumah, cari & lantik akitek atau perunding yang akan menguruskan segala2nya bagi pihak anda sehingga mendapat kelulusan pelan. Anda hanya sediakan duit dan relax sahaja!

Berapa lama nak tunggu pelan lulus? 
1 hari sahaja! Ya, untuk ubahsuai rumah kediaman, pihak MBSA memberi tempoh 1 hari kelulusan; dengan syarat semua dokumen yang diminta adalah lengkap dan pelan yang dikemukakan tepat & selaras dengan garispanduan ubahsuai yang dibenarkan MBSA. Pelan yang dikemukakan pada awal pagi akan melalui proses semakan/pengesahan & diluluskan disebelah petang atau esok hari. 

Apa perlu dibuat untuk dapatkan kelulusan pelan 1 hari? 
Saya beri contoh seperti dibawah;-
a. Akitek/perunding yang anda lantik menyediakan rekabentuk pelan kasar untuk semakan anda (anggaran tempoh 7 hari penyediaan pelan rekabentuk)
b. Pelan sebenar disediakan setelah rekabentuk dipersetujui & disahkan oleh anda
(anggaran tempoh 14 hari penyediaan pelan sebenar bersaiz A1)
c. Anda tandatangani pelan & serahkan dokumen & cek bayaran untuk MBSA kepada akitek/perunding
d. Akitek/perunding kemukakan pelan/dokumen ke Jabatan Bangunan MBSA awal pagi Isnin, 9.00am
e. MBSA memproses pelan/dokumen dan mengeluarkan bil untuk khidmat proses pelan/deposit
f. Semua bil dibayar dan salinan resit dikemukakan kembali ke Jabatan Bangunan. 
g. Antara jam 4 hingga 5 petang Isnin, pelan lulus dikeluarkan MBSA & diambil oleh akitek/perunding untuk diserahkan kepada anda.

Begitulah gambaran ringkas prosedur untuk mendapat kelulusan pelan. Saya akan jelaskan jalan kerja akitek/perunding dan jenis dokumen yang diperlukan secara 'detail' pada 'post' yang akan datang!