Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Thursday, January 16, 2020

Case Study Kelulusan Pelan Ubahsuai Banglo 2 Tingkat di Seksyen U9, Shah Alam, Selangor D.E.


Kerja-kerja penyediaan perspektif 3d rekabentuk ubahsuai banglo seksyen U9

Assalamualaikum & salam sejahtera kepada pengunjung blog. Selamat tahun baru 2020 saya ucapkan & saya doakan agar tahun ini membawa kebaikan dalam segala usaha yang kita lakukan, amin. 

Kali ini saya nak kongsikan satu projek yang saya uruskan dari kerja lawatan tapak, rekabentuk pelan & visual 3d tambahan ubahsuai rumah, penyediaan detail drawing pelan submission serta submission plan ke MBSA hingga mendapat kelulusan ubahsuai rumah. Kali ini saya merekabentuk pelan ubahsuai banglo 2 tingkat yang dibina mengikut had anjakan yang dibenarkan kerana rumah tersebut mempunyai tanah yang besar.

JUN 2019
- Klien saya kali ini adalah kontraktor yang mewakili pemilik rumah banglo 2 tingkat di Kelab Golf Subang Monterez, seksyen U9, Shah Alam Selangor.
- Kontraktor melantik saya untuk menguruskan submission plan banglo hingga mendapat kelulusan.
- Saya & kontraktor berjumpa di lokasi untuk kerja2 ukurtapak & berbincang tentang rekabentuk tambahan & ubahsuai banglo tersebut
- Klien mahukan design rumah yang moden dan simple serta praktikal dan memberikan contoh2 design rumah yang dimahukan
- Dibawah ini adalah video proposal rekabentuk tambahan ubahsuai banglo seksyen U9 yang saya cadangkan




JULAI 2019
- Klien akhirnya telah bersetuju dengan proposal setelah beberapa pindaan dibuat kepada design tambahan banglo tersebut
- Selepas design disahkan klien, saya memulakan kerja penyediaan detail drawing pelan submission banglo ke MBSA
- Pelan yang siap saya emel ke jurutera untuk penyediaan pelan struktur tambahan 2 tingkat 
- Pelan yang siap dicetak dan diserahkan ke kontraktor untuk mendapat tandatangan klien.
- dibawah ini adalah pelan submission yang telah saya siapkan sebelum dicetak


Pelan submission banglo yang disiapkan sebelum dicetak

OGOS 2019
- Kontraktor telah menyerahkan semua dokumen yang diperlukan serta pelan-pelan yang telah ditandatangani pemilik
- saya telah kemukakan pelan tersebut ke MBSA untuk semakan awal
- Hasil semakan MBSA didapati ada beberapa pembetulan yang perlu dibuat dalam pelan
- Saya telah membuat pembetulan ke atas pelan & mengemukakan semula ke MBSA


Komen MBSA ke atas pelan yang telah disemak

SEPTEMBER 2019
- Sementara menunggu proses kelulusan pelan dari MBSA, klien mengarahkan kontraktor memulakan kerja ubahsuai rumah
- Ini adalah satu kesalahan kerana saya telah maklumkan dari awal bahawa kerja pembinaan tidak boleh dimulakan sebelum mendapat permit & kelulusan MBSA
- Kerja2 pecah rumah tanpa kelulusan tersebut mengganggu jiran & jiran telah membuat aduan ke MBSA
- Pihak mbsa datang ke tapak pembinaan dan memberi notis henti kerja kepada kontraktor
- Saya telah dimaklumkan oleh kontraktor tentang notis tersebut & saya mengarahkan beliau supaya patuh kepada arahan MBSA & hentikan kerja di tapak pembinaan.

OKTOBER 2019
- Selepas pelan dipinda & dikemukakan semula ke mbsa, MBSA mendapati bahawa pemilik mempunyai saman letak kereta & cukai pintu tertunggak
- Saya mengarahkan pemilik rumah membayar saman parking & cukai pintu kerana pelan tidak akan diproses jika pemilik ada tunggakan bayaran dengan MBSA
- Klien telah membayar cukai pintu & saman letak kereta & salinan resit bayaran tersebut saya kemukakan ke MBSA
- MBSA telah mengeluarkan bil proses pelan & denda kepada klien kerana memulakan kerja sebelum kelulusan pelan
- Dibawah adalah notis saman parking & resit bil proses pelan+denda yang dikeluarkan oleh MBSA


Notis tunggakan saman letak kereta & tunggakan cukai pintu

Resit bil proses pelan, bil tong roro & bil denda memulakan kerja ubahsuai tanpa permit

- Klien telah bank-in wang bayaran bil proses pelan & denda kepada saya & saya membuat bayaran di MBSA
- Salinan resit saya serahkan kepada MBSA untuk proses kelulusan pelan & sesalinan lagi resit diserahkan kepada klien

NOVEMBER 2019
- Alhamdulillah pelan telah diluluskan oleh MBSA dan saya serahkan semua dokumen & salinan pelan lulus serta permit mula kerja kepada klien
- dibawah adalah salinan pelan lulus & permit ubahsuai rumah banglo seksyen U9 Shah Alam.


Pelan yang telah diluluskan oleh MBSA


NOTA PENTING
- Nama klien, alamat rumah & nombor file dokumen2 contoh di atas saya kaburkan untuk menjaga privasi klien
- Elakkan kerja ubahsuai rumah sebelum mendapat kelulusan walaupun perunding anda telah kemukakan pelan ke MBSA. Jika ada aduan dari jiran maka MBSA akan datang ambil tindakan
- Jangan anggap pelan telah dikemukakan ke MBSA akan terus mendapat kelulusan; kebiasaannya pelan-pelan yang disemak MBSA pasti mempunyai kesilapan & pindaan kecil@besar yang perlu dibetulkan oleh perunding dan perlu dikemukakan 2-3 kali ke MBSA hingga mendapat kelulusan. Proses ini mungkin memakan masa berhari-hari atau berminggu-minggu bergantung kepada hari kerja, musim cuti umum dan sebagainya
- Jika anda ada saman parking & cukai pintu yang belum dijelaskan, sila bayar segera sebelum pelan dikemukakan ke MBSA oleh perunding. Mbsa takkan proses mana2 permohonan pelan ubahsuai rumah jika anda ada tunggakan bayaran. 

Sempena tahun baru 2020 ini, saya harap ramai pemilik rumah akan lebih berhati-hati sebelum mengubahsuai rumah. Dapatkan maklumat tentang ubahsuai rumah di PBT kawasan anda & lantik perunding samada pelukis pelan @ akitek untuk kemukakan pelan ke PBT hingga pelan diluluskan. 

Patuhi undang2 bangunan PBT kawasan anda semasa mengubahsuai rumah dan saya jamin semuanya akan selamat insyaAllah. Jumpa lagi dalam artikel yang akan datang & selamat mengubahsuai rumah anda.



Mutiara Pengubat Jiwa