Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Sunday, January 4, 2009

Berapakah jumlah denda yang perlu dibayar atas kesalahan ubahsuai rumah?


Berapakah jumlah denda saya kena bayar atas kesalahan ubahsuai rumah?
Jumlah denda adalah tertakluk kepada undang2 bangunan yang dikuatkuasakan oleh MBSA. Secara ringkas, jumlah denda yang dikenakan ialah;

1. 10 kali ganda dari bayaran yuran proses pelan
Denda ini dikenakan kepada rumah yang diubahsuai sebelum mendapat kelulusan dari pihak majlis. Sebagai contoh, jika yuran proses pelan ialah RM150, maka denda yang perlu dibayar ialah RM1500.

2. 20 kali ganda dari bayaran yuran proses pelan
Denda ini dikenakan kepada rumah yang diubahsuai selepas mendapat kelulusan dari pihak majlis, tetapi ubahsuai dibina melencung dari pelan lulus serta melebihi had anjakan yang dibenarkan. Sebagai contoh, jika yuran proses pelan ialah RM150, maka denda yang perlu dibayar ialah RM3000.

3. 20 kali ganda dan 10 kali ganda dari bayaran yuran proses pelan
Denda ini boleh dikenakan kepada rumah yang diubahsuai sebelum mendapat kelulusan dari pihak majlis dan ubahsuai dibina melebihi had anjakan yang dibenarkan. Sebagai contoh, jika yuran proses pelan ialah RM150, maka denda yang perlu dibayar ialah RM4500.

Bolehkah saya membuat rayuan untuk kurangkan denda?

Mengikut pengalaman saya, anda boleh membuat rayuan tetapi peluang untuk mendapat diskaun denda amat tipis. Ini adalah kerana pihak majlis telah memberi kelonggaran yang 'tersangatlah longgarnya' kepada anda untuk mengekalkan binaan yang telah dibuat tanpa perlu merobohkan binaan tersebut! Jadi bayarlah saja denda dan bersyukurlah rumah anda tidak dirobohkan! 

Nota penting! Kadar denda mungkin tidak sama antara pihak majlis di daerah anda, jadi sila semak dengan mereka dahulu jika anda ingin langgar undang2 ubahsuai dan bersedia untuk membayar denda! He!he!he!

Jumpa lagi di post yang akan datang!

Mutiara Pengubat Jiwa