Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Sunday, February 1, 2009

Ubahsuai Rumah; Panduan Memohon Kebenaran Jiran


Hallo bos! Wa mau bikin renovation rumah, tapi itu jiran tak mau kasilah, apa mau bikin?

Salam sejahtera! Memang benar, agak ramai pemilik rumah menghadapi masalah seperti ini ketika memohon kebenaran jiran untuk mengubahsuai rumah yang bersebelahan. Masalah ini biasanya berlaku kepada pemilik rumah teres, rumah kelompok dan rumah berkembar .

Memohon kebenaran jiran untuk ubahsuai rumah adalah wajib, walaupun ubahsuai tersebut sangat kecil. Hal ini perlu dilakukan sebagai tanda hormat kepada jiran anda dan sebagai tanggungjawab anda dalam kehidupan bermasyarakat. Berikut saya lampirkan jalan penyelesaian untuk mendapatkan kebenaran jiran anda mengikut pengalaman saya bersama pemilik rumah;

a. Sediakan pelan lakaran
Sebelum bertemu jiran & meminta kebenaran ubahsuai, sediakan lakaran ubahsuai rumah yang jelas & mudah difahami. Biasanya lakaran ini boleh disediakan sendiri oleh pemilik rumah atau perunding yang dilantik untuk membuat rekabentuk ubahsuai rumah tersebut.

b. Membuat surat pengesahan & akuan tanggungjawab
Sediakan surat ringkas yang menyatakan bahawa pemilik rumah akan bertanggungjawab atas kerosakan yang melibatkan bahagian rumah yang dikongsi; contohnya seperti bumbung porch yang dikongsi akan dirobohkan separuh untuk membina porch baru.

c. Dapatkan contoh risalah & borang pihak majlis
Sebagai contoh, pergi ke majlis daerah kawasan anda dan dapatkan risalah/borang ubahsuai rumah. Borang ini anda gunakan sebagai rujukan tentang peraturan & had ubahsuai rumah untuk semakan & perbincangan bersama jiran anda.

d. Contoh gambar rumah yang telah diubahsuai
Jika mampu, dapatkan gambar rekabentuk rumah yang anda mahu untuk ditunjukkan kepada jiran untuk meyakinkan bahawa ubahsuai yang dibina adalah selamat.

e. Menziarahi jiran anda
Setelah semua perkara a,b,c dan d lengkap di tangan anda, bolehlah anda berjumpa jiran anda dan berikan penjelasan tentang;
- mengapa anda perlu mengubahsuai rumah anda
- jaminan keselamatan kepada jiran anda
- lampirkan dokumen a,b,c dan d untuk perbincangan bersama jiran anda

InsyaAllah jika anda mengikuti semua panduan diatas, jiran anda akan mudah memberi kebenaran kepada anda dan menurunkan tandatangan di atas surat/borang kebenaran ubahsuai rumah anda. Selamat mencuba!

Nota penting!
Sebelum menziarahi jiran anda, jangan lupa bawak buah tangan! Bawalah buah-buahan ke, masak kuih ke dan sebagainya sebagai tanda menghormati & menghargai jiran anda. Pasti urusan anda dimudahkan!

Minggu depan saya akan bincangkan masalah pemilihan kontraktor ubahsuai rumah; nak pilih yang murah atau mahal, dan bagaimana nak mengenali kontraktor yang boleh dipercayai. Jumpa lagi minggu depan!

Mutiara Pengubat Jiwa