Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Wednesday, December 17, 2008

Perlukah lantik perunding/akitek untuk kemukakan pelan ke MBSA?

Ya! Jika anda bercadang untuk membina kediaman baru atau membuat tambahan kepada rumah sediada, anda perlu melantik akitek/perunding yang akan menguruskan semua hal yang berkaitan dengan pihak majlis. Di bawah ini dihuraikan serba ringkas tentang peranan akitek/perunding. 

Apakah skop kerja akitek/perunding dalam urusan ubahsuai rumah kediaman?
- menjadi penasihat & memberi panduan kepada klien berkenaan masalah ubahsuai rumah
- memberi khidmat rekabentuk sesuai dengan keperluan & kemampuan kewangan klien
- membuat rekabentuk yang yang praktikal & selamat
- membeli & mengisi borang bagi pihak klien  
- mengemukakan pelan-pelan ke pihak majlis bagi pihak klien sehingga mendapat kelulusan
- menghadiri temujanji @ mesyuarat perbincangan bersama pihak majlis
- membuat rayuan bagi pihak klien jika berlaku masalah saman/denda dsb
- membantu klien dalam pemilihan kontraktor binaan yang sesuai
- memastikan kerja-kerja ubahsuai mengikut undang2 bangunan sehingga siap binaan
- memantau kerja-kerja pembersihan & pembuangan sampah sisa binaan
- membantu klien dalam urusan tuntutan wang cagaran ubahsuai rumah dari pihak majlis jika rumah telah siap dan sampah sisa binaan telah dibuang oleh kontraktor sampah yang berlesen.

Apakah dokumen tambahan yang perlu dikemukakan bersama pelan ke pihak majlis?
Sebelum pelan dikemukakan ke pihak majlis, anda perlu sediakan;
a. Salinan dokumen jual-beli rumah atau geran/surat hakmilik
b. Salinan cukai pintu & CF rumah
c. Surat kebenaran jiran sebelah (kecuali rumah banglo)
d. Gambar rumah sediada bahagian depan/tepi/belakang
e. Duit bayaran proses pelan/permit/cagaran/tong sampah Alamflora 
( Jenis & jumlah bayaran akan saya jelaskan dalam 'post' yang akan datang)
Semua perkara di atas diserahkan kepada pihak akitek/perunding anda.

Nota penting!
Untuk proses ubahsuai rumah teres jenis lot tengah (intermediate lot), anda boleh menggunakan buku 'standard-plan' yang dijual di MBSA. Buku ini mempunyai gambarajah ringkas tambahan rumah tengah bahagian bawah/atas/depan/tepi. Anda cuma beli, isi borang, sediakan dokumen yang diperlukan dan kemukakan sendiri ke MBSA. Kelulusan 'standard-plan' adalah dalam tempoh 1 hari (bersyarat). Anda boleh dapatkan buku ini dengan harga RM25 di kaunter 3, tingkat 8, Jabatan Bangunan MBSA. 

Yahooo! Jimat duit aku tak payah lantik akitek! 
Tidak juga! Jika anda ingin membuat ubahsuai rumah teres jenis lot tengah dengan membuat pinjaman bank atau kerajaan, anda WAJIB melantik akitek/perunding untuk menyediakan pelan rumah anda.

Kenapa? 
Pihak bank atau institusi kewangan swasta/kerajaan memerlukan salinan pelan lulus & surat lulus dari pihak majlis sebagai bukti pengesahan untuk mereka memproses pinjaman ubahsuai rumah anda. Dalam hal ini buku 'standard-plan' yang telah diluluskan tidak diterima-pakai oleh mereka. Jadi anda masih perlu melantik akitek/perunding untuk menyediakan pelan ubahsuai kediaman anda. 
Saya akan huraikan bagaimana prosedur pinjaman ubahsuai rumah dalam 'post' akan datang!

Mutiara Pengubat Jiwa