Contoh Borang Semakan Permohonan Ubahsuai Rumah MBSA Shah Alam |
Assalamualaikum & salam sejahtera!
Terimakasih kerana mengunjungi blog ini. Jika anda seorang pemilik rumah d Shah Alam & ingin mengubahsuai rumah, tentu anda membuat carian online tentang prosedur & Borang Permohonan Ubahsuai Rumah dari MBSA di Shah Alam. Dukacita dimaklumkan bahawa borang tersebut hanya boleh dibeli di MBSA secara offline di kaunter Jabatan Bangunan Tingkat 8, MBSA.Borang tersebut adalah dalam 1 set lengkap setebal 5mm-10mm dan mengandungi beberapa set borang/dokumen lain yang perlu di isi sebelum dikemukakan bersama pelan ubahsuai rumah ke MBSA oleh akitek/perunding yang anda lantik.
Borang/dokumen ini semuanya akan dibeli & diisi oleh akitek/perunding, jadi anda tak perlu susah payah menguruskan hal tersebut. Hanya cari akitek/perunding, lantik mereka & semuanya akan diuruskan A-Z hingga pelan ubahsuai rumah anda mendapat permit & kelulusan ubahsuai rumah.
AWAS!
Dalam borang tersebut walaupun dinyatakan dengan jelas perkara/dokumen yang perlu disediakan oleh pemilik untuk dikemukakan ke MBSA, namun mengikut pengalaman saya ada perkara yang TIDAK dijelaskan dalam borang tersebut; maksud saya jika dokumen yang diminta tidak ada, bagaimana anda nak selesaikan masalah ni?
APA DOKUMEN YANG MBSA MINTA TAPI KADANG2 TAK ADA!?
Dibawah adalah senarai dokumen untuk dikemukakan bersama pelan ubahsuai ke MBSA, tapi kadang2 pemilik rumah gagal menyediakannya atas sebab2 yang tertentu. Jadi saya sertakan bersama dibawah cara untuk selesaikan masalah tersebut;
a. Cukai pintu tiada sebab rumah baru dapat CF - Bawa S&P dokumen/ic & sila ke Jabatan Penilaian tkt.2 lif B di MBSA & maklumkan masalah rumah anda tiada cukai pintu, isi borang & submit & anda akan diberikan surat pengesahan rumah belum dinilai.
b. Rumah tiada CF - Rumah lama dah siap lebih 20 tahun tiada CF seperti rumah kos rendah & rumah kelompok di seksyen 17, 18 & 19. Buat surat akuan ringkas mengesahkan bahawa rumah anda tiada CF sejak 20 tahun lalu & sertakan salinan S&P sebagai bukti.
c. Surat kebenaran jiran - Jiran pulak degil taknak bagi kebenaran ubahsuai & sign surat/borang! Jadi anda boleh buat surat akujanji bertanggungjawab atas ubahsuai yang melibatkan struktur bersebelahan rumah jiran seperti porch, pagar etc.
d. Tandatangan Pemilik atas pelan - Jika tandatangan berbeza seperti dalam S&P dokumen, pemilik rumah perlu sediakan surat pengesahan bahawa tandatangan adalah dari pemilik asal; hal ni biasanya terjadi jika klien saya adalah otai pencen & dah lama tak sign dokumen2.
e. Surat akuan kematian - Biasanya surat ini MBSA akan minta jika dalam permohonan ubahsuai rumah ada 2 pemilik & 1 pemilik dah gol (gol tu mati daa).
NAK DAPATKAN KELULUSAN PELAN UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM?
Senang sahaja, cari & lantik akitek/perunding yang berpengalaman mengemukakan pelan ke MBSA hingga lulus & semuanya akan beres insyaAllah! Jumpa lagi dalam post yang akan datang!
KLIK SINI UNTUK KHIDMAT REKABENTUK & PENYEDIAAN PELAN UBAHSUAI RUMAH KE MBSA