Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Monday, May 12, 2014

Masalah Ubahsuai Rumah - Wajib Sediakan Pintu Keluar Belakang Rumah


Assalamualaikum & salam sejahtera! Kali ini saya nak kongsi satu masalah ubahsuai rumah di Shah Alam iaitu 'Kewajiban Menyediakan Pintu Keluar di Belakang Rumah'. Hal ini adalah berkaitan dengan mana-mana rumah yang mempunyai jalan 5' @ 10' dibelakang rumah.

Pada bulan April 2014, saya telah mengemukakan pelan ubahsuai rumah ke MBSA bagi klien saya yang ingin mengubahsuai rumah teres 2 tingkat jenis end-lot di seksyen U16, Shah Alam. 


Semasa submission pertama, pelan-pelan telah disemak & didapati beberapa perkara perlu ditambah & dibaiki dalam pelan. Gambar dibawah adalah komen dari MBSA terhadap pelan tersebut. Perhatikan komen nombor 4, MBSA arahkan supaya dikekalkan @ dibuat baru pintu keluar ke jalan belakang (nama & alamat klien dipadamkan untuk menjaga privasi klien).


http://www.PelukisPelan.co.nr
Borang komen dari MBSA

http://www.PelukisPelan.co.nr
Pelan menunjukkan tiada pintu keluar ke belakang

Saya kemudian pulang ke pejabat, baiki pelan-pelan tersebut, cetak semula, minta klien sign atas pelan & pada hari berikutnya saya re-submit semula ke MBSA. Dibawah adalah pelan bahagian belakang yang telah dibaiki & disediakan pintu keluar ke belakang ;




Alhamdulillah selepas submission ke-2, pelan telah diterima dan mendapat kelulusan ubahsuai rumah & permit mulakerja seperti dibawah.





http://www.PelukisPelan.co.nr
 
KESIMPULAN & PENGAJARAN
Jika anda ingin mengubahsuai bahagian belakang rumah & mempunyai jalan 5' @ 10' 'service lane' dibelakang rumah, sila kekalkan pintu belakang sediada atau tambah pintu keluar ke belakang kerana ini adalah 'fire exit' yang diwajibkan oleh MBSA untuk keselamatan anda.

Jumpa lagi & selamat mengubahsuai rumah anda.
KLIK SINI UNTUK KHIDMAT REKABENTUK & PENYEDIAAN PELAN UBAHSUAI RUMAH KE MBSA

Mutiara Pengubat Jiwa