Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Tuesday, May 8, 2018

PANDUAN & CARA MENDAPATKAN SALINAN CF RUMAH DI PKNS SHAH ALAM

http://www.PelukisPelan.ml

Assalamualaikum & salam sejahtera! Terimakasih kerana sudi berkunjung ke blog ini. Kali ini saya nak kongsikan cara & panduan mendapatkan salinan CF rumah di PKNS bagi tujuan mendapatkan kelulusan pelan ubahsuai rumah di MBSA. Panduan ini adalah khusus kepada sesiapa sahaja yang membeli rumah PKNS di Shah Alam atau di Selangor.

Anda telah membeli rumah dari PKNS atau anda pembeli ke-2 rumah yang dimajukan oleh PKNS dan ingin mengubahsuai rumah tersebut. Tak kira samada rumah baru atau rumah lama lebih 20 tahun di Shah Alam, diantara dokumen yang perlu dikemukakan ke MBSA dalam proses permohonan kelulusan pelan ubahsuai rumah ialah salinan CF asal rumah tersebut. Rujuk artikel tentang borang ubahsuai rumah MBSA DISINI.

LANGKAH YANG PERLU DILAKUKAN;

1. Fotostat 1 set lengkap salinan perjanjian jualbeli rumah (S&P) atau salinan geran rumah

2. Bawa salinan S&P dan pergi ke Kompleks PKNS Shah Alam yang berdepan dengan tasik & bersebelahan dengan Bank Negara

3. Naik ke tingkat 2 PKNS dan pergi ke Bilik No.6 Kaunter Bahagian Kewangan PKNS

4. Maklumkan pada pegawai bertugas tentang hajat anda untuk memohon salinan CF rumah & serahkan salinan perjanjian jualbeli rumah.

5. Pegawai bertugas akan buat semakan komputer & maklumkan jika salinan CF ada dalam simpanan & pemilik perlu buat bayaran sebanyak RM10.60 untuk mendapat salinan CF yang disahkan.

6. Pergi ke bilik No.5 Kaunter Bayaran PKNS, ambil nombor giliran & buat bayaran RM10.60 (60 sen tu GST daaa)

7. Anda akan diberikan sesalinan resit bayaran & 1 salinan CF rumah yang telah disahkan oleh PKNS seperti gambar dibawah;



http://www.PelukisPelan.ml


JANGKAMASA URUSAN
Kesemua urusan di atas hanya mengambil masa kurang dari 1 jam di PKNS & anda boleh lakukan sendiri atau wakilkan kepada perunding/akitek yang anda lantik untuk menguruskan kerja pelan+submission+approval ubahsuai rumah di MBSA.

APA TUJUAN & KEPERLUAN SALINAN CF INI?

A. Salinan CF rumah diperlukan oleh perunding/akitek untuk dikemukakan ke MBSA bersama pelan ubahsuai rumah bagi tujuan mendapatkan permit & kelulusan ubahsuai rumah dari MBSA.

B. Salinan CF juga diperlukan jika pemilik ingin membuat rayuan ubahsuai rumah dimana surat rayuan akan dikemukakan ke MBSA bersama lakaran pelan, salinan CF rumah & gambar rumah sediada.

Diharap tips & panduan di atas akan membantu sesiapa saja yang ingin mendapatkan salinan CF/ccc rumah dari PKNS. Selain dari PKNS maka anda perlu minta salinan CF kepada pemaju perumahan kawasan anda atau dari peguam yang menguruskan jual/beli rumah tersebut atau dari jiran sebelah rumah anda! Selamat mengubahsuai rumah anda di tahun 2018!


KLIK SINI UNTUK KHIDMAT REKABENTUK PELAN UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM


Mutiara Pengubat Jiwa