Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Tuesday, January 13, 2009

Bolehkah rumah 1 tingkat ditambah menjadi 2 tingkat?

Halo incik! Saya nak tambah rumah 1 tingkat jadi 2 tingkat, boleh ke haa?
Untuk menjawab soalan ini, saya berikan penjelasan mengikut pengalaman saya mengemukakan pelan dan mendapatkan kelulusan pelan dari pihak majlis terutama di Shah Alam.

Ya, anda dibenarkan mengubahsuai rumah 1 tkt kepada 2 tkt di Shah Alam, tapi kebenaran ini adalah bersyarat dan syaratnya sangat ketat. Sebelum itu anda perlu tahu jenis rumah 1 tkt. yang dibenarkan membuat tambahan tingkat atas.
Jenis rumah yang dibenarkan membuat tambahan dari 1 tkt menjadi 2 tingkat terhad kepada ;
a. Rumah teres lot tengah 1 tkt yang mempunyai 'airwell' di sebahagian rumah tersebut
b. Rumah teres 1 tkt lot tepi atau jenis endlot
c. Rumah teres 1 tkt jenis kos rendah; tertakluk kepada seksyen tertentu seperti di seksyen 17 dan 18 Shah Alam.

Untuk mudah faham, saya huraikan secara ringkas jenis rumah a,b dan c;-

a. Rumah teres lot tengah 1 tkt yang mempunyai 'airwell';-
Rumah ini mempunyai 'airwell' dibahagian tengah rumah, biasanya bahagian dapur atau ruang makan. Anda hanya dibenarkan membuat tambahan tingkat atas dengan syarat ketinggian bumbung baru adalah sama paras atau tidak melebihi bumbung asal

b. Rumah teres 1 tkt jenis lot tepi atau endlot ;-
Rumah ini juga mempunyai 'airwell' dibahagian tengah rumah, biasanya bahagian dapur atau ruang makan. Anda dibenarkan membuat tambahan tingkat atas dengan syarat ketinggian bumbung baru adalah sama paras atau tidak melebihi bumbung asal.

c. Rumah teres 1 tkt jenis kos rendah ;-
Dalam kes ini, ubahsuai rumah setingkat kepada 2 tingkat bagi rumah kos rendah hanya diberikan kepada rumah kos rendah 1 tkt. di seksyen 17 dan 18 yang mempunyai tanah lapang dibahagian belakang dapur. Bahagian yang dibenarkan dinaikkan ke 2 tingkat adalah bahagian belakang sahaja, mulai dari bahagian atas ruang makan/dapur hingga ke pagar belakang.

PERHATIAN!
Jika anda merasa agak pening dan kurang faham dengan huraian diatas, sila lihat gambarajah pelan dan keratan tambahan rumah 1tkt ke 2tkt yang telah saya sediakan di laman web saya ========> PELUKIS PELAN SHAH ALAM

Apakah syarat yang diperlukan untuk mendapat kebenaran MBSA bagi ubahsuai rumah 1 tkt. kepada 2 tkt.?
Dalam hal ini, anda perlu menyediakan perkara di bawah;

a. Membuat surat rayuan dan permohonan kepada pihak majlis
b. Mengambil gambar rumah sediada dan membuat lakaran kasar bahagian rumah yang akan dinaikkan menjadi 2 tkt.
c. Meminta kebenaran bertulis dari jiran sebelah rumah.
d. Membuat surat akuan bertanggungjawab ke atas kerosakan yang mungkin berlaku kepada bahagian struktur rumah yang dikongsi bersama jiran.
e. Mengemukakan perkara a,b,c dan d ke pihak MBSA.

Bilakah boleh saya dapat jawapan dari MBSA?
Permohonan/rayuan anda akan diproses dalam tempoh 14 hari bekerja dan jika diluluskan anda akan menerima surat sokongan/kebenaran oleh pihak majlis melalui pos. Setelah menerima surat ini, maka bolehlah anda mencari dan melantik mana-mana akitek/perunding untuk merekabentuk pelan rumah anda serta mengemukakannya ke MBSA.

Atau anda boleh terus hubungi saya di lamanweb pelukis pelan shah alam dan lantik saya sebagai perunding anda! hehehe! Jumpa lagi dalam post yang akan datang!

Mutiara Pengubat Jiwa