Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Monday, January 19, 2009

Bolehkah ubahsuai banglo setingkat menjadi 2 tingkat?

Helo incik! Saya ada banglo 1 tkt mau kasi naik 2 tingkat bulleh ka?

Boleh! Tidak ada masalah! Rumah sesebuah atau banglo 1 tingkat dibenarkan membuat ubahsuai dan tambahan tingkat atas. Akan tetapi ubahsuai banglo tersebut hendaklah mematuhi syarat dan peraturan undang2 bangunan majlis daerah tempatan.

Apakah syarat ubahsuai rumah banglo setingkat menjadi 2 tingkat? Di sini saya senaraikan secara ringkas syarat yang perlu dipatuhi mengikut undang2 bangunan MBSA Shah Alam;

a. Melantik akitek/perunding;

Pemilik banglo melantik akitek/perunding untuk kerja rekabentuk & penyediaan pelan ubahsuai dari 1 tingkat ke 2 tingkat. Sebagai wakil kepada pimilik rumah, Akitek/perunding akan berurusan dengan pihak majlis dalam apa jua urusan berkaitan dengan ubahsuai rumah anda.

b. Melantik jurutera perunding;

Pemilik banglo juga perlu melantik jurutera perunding untuk penyediaan pelan RC bagi tambahan 2 tingkat kerana struktur asal setingkat biasanya tidak dibina untuk menanggung beban rumah 2 tingkat. Jadi lukisan struktur RC adalah penting untuk rujukan kontraktor bagi membina rangka bangunan tambahan yang baru.

c. Menyediakan dokumen sampingan;

Pemilik banglo menyediakan dokumen hakmilik tanah/geran, cukai pintu, CF terdahulu, gambar rumah sediada serta bayaran proses pelan/deposit MBSA dan Alamflora. Pelan lengkap serta semua dokumen dikemukakan oleh akitek/perunding ke MBSA dan mendapat kelulusan dalam tempoh 1 hari.

d. Memulakan kerja ubahsuai rumah;

Pemilik memulakan kerja ubahsuai setelah mendapat kelulusan dan mematuhi syarat2 tambahan/pindaan rumah yang digariskan dalam surat/permit kelulusan yang diberi.

e. Membersihkan sisa bahan binaan;

Semasa kerja pembinaan dijalankan atau selepas rumah siap dibina dan dibersihkan, pemilik banglo perlu memastikan bahawa semua sisa bahan binaan diambil dan dibuang oleh kontraktor pelupusan yang dilantik MBSA iaitu Alamflora. 

f. Tuntutan wang cagaran;

Setelah rumah banglo anda siap diubahsuai dan dibersihkan, bolehlah anda menuntut wang cagaran pelan di MBSA dan baki deposit tong roro (jika ada) di Alamflora.

Minggu depan saya akan bincangkan masalah dalam mendapatkan kebenaran jiran untuk ubahsuai rumah dan bagaimana penyelesaiannya jika jiran anda tidak mahu memberi kebenaran! Jumpa lagi!

Mutiara Pengubat Jiwa