Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Thursday, May 10, 2018

Prosedur Baru MBSA Bagi Permohonan Rayuan Ubahsuai Rumah di Shah Alam


Assalamualaikum & salam sejahtera! Terimakasih kerana sudi berkunjung ke blog ini. Kali ini saya nak kongsikan maklumat terkini yang saya dapat sewaktu berurusan di MBSA pada hari Jumaat 4 Mei 2018 minggu lepas. Antara hal yang saya uruskan di MBSA ialah submission plan & submission surat rayuan ubahsuai rumah serta menyemak status rayuan bagi surat yang telah dikemukakan sebelum ini. 


TUJUAN RAYUAN UBAHSUAI RUMAH

Rayuan ubahsuai rumah ke MBSA biasanya adalah permohonan untuk membina tambahan rumah yang melebihi had anjakan yang dibenarkan MBSA. KLIK SINI untuk semak had tambahan ubahsuai rumah di kawasan Shah Alam.

PROSEDUR BARU RAYUAN UBAHSUAI RUMAH MBSA

Bermula bulan Mei 2018, prosedur rayuan ubahsuai rumah di MBSA telah berubah dan dokumen yang diperlukan sewaktu mengemukakan rayuan telah ditambah oleh MBSA.

Sebelum Mei 2018 - Prosedur rayuan adalah mudah iaitu pemilik rumah hanya sediakan 2 dokumen sahaja iaitu ;
a. surat rayuan ubahsuai rumah 

b. lakaran pelan kasar bersaiz A4 tambahan ubahsuai rumah yang dimohon.

Kedua2 dokumen di atas kemudian dikemukakan ke kaunter MBSA & terus diterima oleh petugas kaunter.

Selepas Mei 2018 - Prosedur rayuan kini telah ditambah dengan dokumen2 baru seperti dibawah;
a. Surat rayuan ubahsuai rumah disertakan nombor telefon pemilik
b. Lakaran pelan tambahan ubahsuai rumah saiz A4
c. Gambar rumah sediada di tapak
d. Pelan lokasi tapak rumah sediada
e. Salinan CF/CCC rumah asal

Kelima-lima dokumen di atas perlu disediakan oleh pemilik & kemudiannya dikemukakan ke kaunter 1, Jabatan Bangunan, Tingkat 8 Wisma MBSA Shah Alam. Bagi pemilik yang telah melantik perunding untuk menguruskan pelan ubahsuai rumah mereka, perunding akan kemukakan surat/dokumen di atas bagi pihak pemilik & follow-up status jawapan rayuan di MBSA dari masa ke semasa.

TIPS RINGKAS PENYEDIAAN RAYUAN UBAHSUAI RUMAH KE MBSA

Dibawah adalah tips ringkas cara menyediakan 5 dokumen berkaitan rayuan ubahsuai rumah seperti yang diminta oleh MBSA;

a. Untuk panduan lengkap cara membuat surat rayuan & contoh surat rayuan, sila KLIK SINI
b. Lakaran pelan - Pelan asal rumah & pelan lokasi rumah boleh didapati dalam dokumen perjanjian jualbeli (S&P document). Anda boleh buat lakaran tambahan rumah di atas pelan asal rumah ini.
c. Untuk panduan lengkap cara mendapatkan salinan CF/CCC, sila KLIK SINI atau KLIK SINI jika pemaju perumahan anda ialah PKNS.
d. Gambar rumah boleh di ambil pada sudut pandangan depan/tepi/belakang dan cetak di atas kertas A4.

APA PERLU BUAT JIKA DOKUMEN DAH LENGKAP?

Jika semua dokumen di atas dah lengkap, anda boleh submit sendiri ke MBSA di kaunter 1, Jabatan Bangunan, Tingkat 8, Wisma MBSA Shah Alam. Pastikan anda buat 2 salinan surat rayuan, salinan asal untuk MBSA & salinan kedua MBSA cop terima untuk simpanan anda bagi tujuan semakan semula. Biasanya MBSA akan memberi surat jawapan bertulis dalam tempoh 14 hari bekerja.

Selepas mendapat jawapan dari MBSA maka bolehlah anda lantik mana2 perunding/akitek untuk menguruskan penyediaan pelan & submission ke MBSA hingga mendapat kelulusan ubahsuai rumah.

APA PERLU BUAT JIKA ANDA SIBUK & MALAS NAK KE MBSA?

BERITA BAIK! Jika anda malas & sangat sibuk giler, anda boleh terus melantik mana2 perunding/akitek yang akan menguruskan semua urusan di MBSA bagi pihak anda; anda boleh releks di rumah & sediakan duit sahaja untuk membayar fee perkhidmatan perunding/akitek yang mahal giller hahaha!

Diharap tips & panduan di atas akan membantu sesiapa saja yang ingin membuat rayuan ubahsuai rumah di Shah Alam & mendapatkan kebenaran ubahsuai rumah melebihi had anjakan MBSA. Selamat mengubahsuai & menduduki rumah anda di tahun 2018!


KLIK SINI UNTUK KHIDMAT REKABENTUK PELAN UBAHSUAI RUMAH & SUBMISSION KE MBSA

Mutiara Pengubat Jiwa