Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Sunday, February 16, 2020

3 Tips Memilih Lanskap Yang Sesuai Dengan Rumah Anda




Assalamualaikum & salam sejahtera. Tips ubahsuai rumah kali adalah tentang cara memilih lanskap yang sesuai dengan rumah anda. Membina landskap rumah biasanya merupakan tugas yang cukup besar, memakan banyak masa dan tenaga. Tetapi sebelum anda mengupah seorang pereka lanskap, berikut adalah beberapa petua yang dapat anda gunakan bagi menjimatkan masa dan wang.

1. Luangkan sedikit masa memikirkan bagaimana mahu merekabentuk lanskap rumah anda 

Anda perlu mengambil kira gaya dan fungsi landskap anda. Adakah anda ingin sediakan kawasan untuk berhibur? Ada barbeque? Adakah terdapat kawasan untuk kanak-kanak bermain, kolam ikan atau kolam renang? Idea & jenis tumbuh-tumbuhan yang anda mahu tanam juga akan membantu. Fokus pada kawasan di mana anda menghabiskan  sebahagian besar masa anda. Itulah tempat yang baik untuk bermula.

2. Fikir banyak kali sebelum mengupah pereka lanskap

Pereka lanskap yang profesional mungkin akan mengenakan fee yang diluar bajet anda. Untuk jimat kos, anda boleh dapatkan idea+rekabentuk lanskap percuma di internet atau pergi ke tapak semaian & minta nasihat pekebun di situ. Tetapi jika anda mempunyai laman rumah yang ganjil seperti tanah yang sangat curam, seorang pereka lanskap boleh memberi khidmat nasihat & kepakaran beliau untuk menyelamatkan anda dari membuat kesilapan yang mahal.

3. Gaya rekabentuk rumah anda mesti diambil kira

Jika anda mempunyai rumah kampung di luar bandar, lanskap moden yang anda rancang akan kelihatan janggal dengan suasana kampung. Fikirkan juga tentang gaya hidup anda. Adakah anda ingin menghabiskan berjam-jam berkebun & menjaga tanaman atau memangkas pokok bunga? Jika ya, teruskan hobi anda itu, tetapi jika anda lebih suka menghabiskan masa lapang anda berjalan-jalan & malas berkebun, pilihlah jenis tanaman lanskap yang perlukan penjagaan mudah dan ringkas.

Berikut adalah pelbagai gaya landskap yang anda boleh pilih untuk taman anda sendiri:

a. Lanskap formal
Gaya ini menggunakan banyak garis lurus dan bentuk geometri sempurna. Susunan tanaman secara teratur dan bukan kedudukan rawak digunakan. Pengairan dan pemangkasan tertutup dilihat di taman-taman berlanskap dengan gaya ini.

b. Lanskap informal
Ini jenis kerja landskap dengan pondok yang selesa. Susunan tanaman dengan tepi melengkung bukannya garis lurus dan penempatan rawak tumbuh-tumbuhan sesuai gaya lanskap ini.

c. Taman Inggeris
Gaya ini menekankan keharmonian antara seni bina rumah dan taman.

d. Taman Formal / Tidak formal
Gaya taman ini sering datang dengan laluan bata yang memancarkan formaliti. Laluan ini membawa kepada laluan belakang dengan bulatan tanaman. Susunan tanaman menyerupai gaya taman Inggeris tetapi ia tidak mempunyai sempadan formal.

e. Taman Oriental
Ini jenis taman yang sesuai dibuat di rumah yang ada halaman depan/belakang yang kecil. Ia menggunakan batu, evergreen dan air. Pelbagai jenis tumbuhan akan menjadikan beberapa sudut yang menarik dengan gaya ini.

f. Taman Woodland
Latar belakang ini sesuai dengan rumah yang memiliki halaman belakang hutan dan tanah yang miring.

CONTOH LANSKAP RUMAH
Dibawah adalah beberapa video rekabentuk lanskap & taman di depan/belakang rumah yang boleh anda rujuk untuk mendapatkan idea untuk membina lanskap rumah anda.







NOTA PENTING
1. Saya bukanlah seorang pakar lanskap, jadi anda perlu mendapatkan nasihat pereka lanskap yang berpengalaman untuk memberi idea jenis tanaman yang sesuai ditanam di rumah anda.
2. Dapatkan maklumat lanjut tentang cara penjagaan lanskap anda dari pekebun & pereka lanskap yang mahir.

RUJUKAN TAMBAHAN
Jika anda mencari buku panduan tentang DIY lanskap & panduan berkebun di rumah, saya cadangkan anda dapatkan ebook dibawah;
1. Ideas4Landscaping - panduan lanskap diy tanpa mengupah designer & jimat $$$
2. DIY Aquaphonics - panduan diy cara berkebun & bela ikan dengan ruang kecil 3'x4'
3. Self Sufficient Life - panduan diy berkebun & menternak bekalan makanan segar di rumah

Diharap tips kali ini dapat membantu anda membuat keputusan yang bijak dalam pembinaan lanskap rumah anda. Selamat mengubahsuai rumah & jumpa lagi dalam post yang akan datang.




Mutiara Pengubat Jiwa