Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Thursday, December 11, 2008

Apa perlu dibuat sebelum ubahsuai rumah?

Di sini saya berikan beberapa tips ringkas perkara yang perlu anda lakukan sebelum membuat ubahsuai rumah anda. 

a. Hubungi pihak majlis daerah kawasan anda dan buat temujanji dengan Juruteknik atau Pegawai yang bertugas menjaga kawasan atau seksyen. Anda boleh lihat direktori telefon dan menelefon pihak majlis untuk buat temujanji. Atau layari lamanweb www.mbsa.gov.my
b. Jika anda tinggal di Shah Alam, sila ke bangunan MBSA tingkat 8, Jabatan Bangunan.
c. Sebelum anda ke MBSA, bawa dokumen untuk rujukan seperti salinan perjanjian jualbeli rumah/CF/cukai pintu/gambar rumah.
d. Catitkan senarai soalan yang anda ingin tanya di atas kertas
e. Jumpa pegawai yang telah menerima temujanji anda dan berbincang lebih lanjut.
f. Tanyakan dengan lanjut apa yang dibenarkan & yang tidak dibenarkan.
g. Mencari & melantik kontraktor binaan yang berpengalaman & bertanggungjawab.
h. Melantik akitek atau perunding yang berpengalaman untuk membuat pelan ubahsuai rumah anda dan mengemukakannya ke MBSA sehingga mendapat kelulusan.

Sebenarnya banyak lagi persoalan yang akan timbul setelah anda berjumpa dengan pihak majlis. Anda boleh bertanya kepada saya diruangan komen dibawah post ini, insyaAllah saya akan cuba jawab sekadar termampu.

Mutiara Pengubat Jiwa