Salam sejahtera & selamat datang ke blog Panduan & Tips Ubahsuai Rumah! Blog ini adalah sebagai panduan & tips ringkas undang-undang ubahsuai rumah khusus kepada anda yang ingin mengubahsuai rumah di Shah Alam. Blog ini juga boleh dijadikan maklumat umum garispanduan ubahsuai rumah untuk semua pemilik rumah di Malaysia. Blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips terbaru untuk manfaat anda. Diharap blog kecil ini dapat memberi manfaat kepada semua pemilik rumah sebelum dan selepas mengubahsuai kediaman anda. Selamat mengubahsuai rumah anda!
create your own banner at mybannermaker.com!

HAD UBAHSUAI RUMAH DI SHAH ALAM

HASIL KERJA IMOS

Thursday, December 11, 2008

UBAHSUAI RUMAH DAN MASALAHNYA


Salam sejahtera! Saya terpanggil untuk membuat blog ini kerana sejak lebih 10 tahun saya memberi khidmat perundingan, rekabentuk dan penyediaan pelan ke MBSA (Majlis Bandaraya Shah Alam), masih terdapat ramai lagi pemilik rumah yang membuat ubahsuai rumah tetapi kabur tentang undang-undang ubahsuai yang digariskan MBSA.

Akibatnya berlakulah masalah seperti;

- Pemilik rumah disaman MBSA
- Tambahan rumah melebihi had dan mengganggu keselesaan jiran
- Ubahsuai rumah haram tanpa kelulusan dirobohkan MBSA 
- Sampah sisa binaan tidak diselenggarakan dan mengganggu jiran serta lalulintas
- Membina tambahan rumah tanpa kebenaran jiran
- Aduan daripada jiran kerana tidak membaiki bahagian rumah yang dikongsi seperti porch, atap dsb.
- Membiarkan rumah terbengkalai sehingga mengakibatkan kacauganggu pada jiran sebelah
- Kontraktor tidak bertanggungjawab lari meninggalkan rumah terbengkalai dipenuhi dengan sampah dan notis saman MBSA yang akhirnya ditanggung pemilik rumah.

Dan pelbagai macam lagi masalah yang berlaku, di antara sebabnya adalah kerana mementingkan diri dan tidak peduli hak orang lain serta tidak mahu mengambil tahu undang-undang MBSA yang disediakan untuk kepentingan dan keselesaan bersama.

Saya sekadar termampu akan berkongsi info untuk memudahkan anda dalam proses mengubahsuai rumah anda!

Mutiara Pengubat Jiwa